سوار بر هیولا، تجربهٔ رانندگی با دوکاتی مانستر ۱۲۰۰R
دوکاتی نزدیک به ۲۵ سال پیش با معرفی مانستر، موتورسیکلت فوقالعادهای معرفی نمود که تجربهٔ رانندگی منحصربهفردی را برای راکب خود به ارمغان میآورد. دوکاتی با معرفی مانستر در سال ۱۹۹۳ کلاسی جدید از موتورسیکلتها را پایهگذاری نمود که به سوپربایکهای نیکد (Naked) معروفاند و «Streetfighters» یا جنگندهٔ خیابانی هم نامیده میشوند. نیکد در زبان انگلیسی به معنای برهنه است و به این دلیل به اینگونه موتورسیکلتها نیکد گفته میشود که در آنها پنلهای بدنه وجود نداشته و اجزاء و قطعات موتورسیکلت کاملاً آشکار است. پس از پایهگذاری این کلاس توسط دوکاتی، سایر موتورسیکلتسازان نیز از آن پیروی کردند.
موتورسیکلت بسیار محبوب تریومف Street Triple، یاماها MT-10 و سوزوکی GSX-S1000 که اخیراً معرفیشده، همگی دنبالهروی دوکاتی و مانستر فوقالعادهاش هستند. موتورسیکلتهای اموی آگوستا Brutale و آپریلیا Tuono نیز تبحر بیشتر ایتالیاییها را در ساخت موتورسیکلتهای کلاس نیکد نشان میدهد. دوکاتی مانستر ۱۲۰۰R مدل ۲۰۱۶ در ابتدا بسیار مانند دیگر سوپربایکهای نیکد احساس میشود اما پیشرانهٔ فوقالعادهٔ ۱۲۰۰ سیسی آن، فوراً مانستر را از دیگر رقبا جدا میکند. همانند دیگر دوکاتیها، در مانستر هم شاهد باز شدن آرام دریچهٔ گاز و سهولت در کلاچ گیری هستیم درحالیکه موتور بزرگ V دوقلوی آن هرگز دوست ندارد در دور پایین کار کند و همواره شما را تشویق میکند که دور آنرا افزایش دهید.
پکیج کامل Ohlins تعلیق آن قطعاً برای رفتوآمد روزانه در خیابانهای شهری و بزرگراهها مناسب نیست؛ زیرا خشک و خشن بوده و تمامی دستاندازها و ایرادات جاده را به راکب منتقل میکند؛ اما هنگامیکه لاستیکها گرم شوند و بخواهید با سرعتِ بالا حرکت کنید، پکیج Ohlins کاملاً از خواب بیدار میشود. هنگامیکه در یک جادهٔ موردعلاقه با سرعتی بالا و تهاجمی رانندگی میکند، مانستر کاملاً آن روی خود را نشان میدهد! تعلیق بازخورد و پشتیبانی بسیار خوبی از خود نشان میدهد و بهمحض اشاره به اهرم ترمز، موتورسیکلت متوقف میگردد. بعلاوه سامانهٔ ABS ترمز و سیستم کنترل کشش، تعامل بسیار خوبی داشته و از کوچکترین انحراف موتورسیکلت جلوگیری میکنند.
قوای محرکه
پیشرانهٔ V دوقلوی (۲ سیلندر V شکل یا V2) مانستر ۱۲۰۰R با حجم دقیق ۱۱۹۸ سیسی، بزرگترین پیشرانهای است که تابهحال در مانستر بکار گرفتهشده است. این پیشرانه مجهز به سامانهٔ DS (مخفف Dual Spark یا جرقهٔ دوگانه) شده است و این یعنی هر سیلندر دو شمع دارد. این امر به احتراق تمامی سوخت موجود در سیلندر کمک کرده و موجب عملکرد روانتر موتور و کاهش تولید گازهای گلخانهای میگردد. نتیجهٔ تمامی فناوریهای بکار گرفتهشده و بهسازیهای صورت گرفته در این پیشرانه، تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت در دور موتور خیرهکنندهٔ ۹۲۵۰ rpm است که فقط کمی از ردلاین ۱۰ هزار rpm آن پایینتر است.
این پیشرانه قادر به تولید ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور است که در دور ۷۷۵۰ rpm ارائه میگردد؛ اما آنچه در اینجا قابلتوجه است این است که ۷۵ درصد این گشتاور یا به عبارت بهتر تقریباً ۱۰۰ نیوتن متر آن در دور تنها ۳۵۰۰ rpm در دسترس خواهد بود. این در حالی است که گشتاور دوکاتی مانستر ۱۲۰۰ تقریباً ۱۵ درصد بیشتر از برادر کوچکترش، مانستر ۸۲۱ است.
قدرت تولیدی این نیروگاه توانمند از طریق یک گیربکس ۶ سرعته انتقال میابد. ضرایب دندههای این گیربکس بسیار بلند است بهگونهای که فقط دندهٔ یک آن برای کل زمان رانندگی مناسب به نظر میرسد (!) و در جادههای عمومی و معمولی نیازی به استفاده از دندههای ۵ و ۶ نیست چراکه میتوان با دندهٔ ۴ در بزرگراه بهسادگی با دور موتور ۵۵۰۰ rpm با سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت حرکت نمود. به همین دلیل دندههای ۵ و ۶ صرفاً برای پیست مسابقه و یا بزرگراههای بدون محدودیت سرعت مناسب هستند.
تکنولوژی
در دوکاتی مانستر ۱۲۰۰R تکنولوژیهای فراوانی چون ترمز ABS، سیستم کنترل کشش DCT و انتخابگر حالات رانندگی بکار رفته است که این ویژگی سه حالت رانندگی گوناگون اسپرت، جاده و شهر را ارائه میکند؛ مانند بسیاری از موتورسیکلتهای بازار، در هر یک از حالات رانندگیِ مانستر ۱۲۰۰ هم، بهصورت پیشفرض سیستمهای ABS و DCT فعالاند که البته میتوان آنها را توسط منوی اصلی صفحه آمپر غیرفعال نمود. صفحه آمپر این موتورسیکلت نیز بسیار دقیق بوده و توانایی نشان دادن تمامی اطلاعات موردنیاز راکب را از طریق یک صفحهنمایش TFT با وضوحِ بالا دارد.
ارتباط دستهٔ گاز با دریچهٔ گاز توسط ECU و سیستم رانندگی با سیم انجام میگیرد که در گذشته گاز دادن به موتورسیکلتهای مجهز به این سیستم بیاحساس و بدون لذت بود. بااینحال سیستم رانندگی با سیم در مانستر ۱۲۰۰ وظیفهٔ خود را بهخوبی انجام میدهد. پاسخ دریچهٔ گاز فوری و دقیق است و تغییر تنظیمات آن در حالات گوناگون رانندگی بسیار عالی توسط یک سیستم الکترونیکی انجام میگیرد.
نمایشگر TFT صفحه آمپر عملکرد بسیار مناسبی دارد. اطلاعات در رنگهای روشن به نمایش درمیآیند و جزئیات و منوها با گرافیک عالی نمایش داده میشوند. ترکیب صفحهنمایش بسته به حالت رانندگی انتخابشده تغییر میکند (بهعنوانمثال در حالت اسپرت تنها اطلاعات مهم مانند دور موتور، دندهٔ درگیر و سرعت نمایش داده میشوند) و در طول روز پسزمینه به رنگ سفید و در شرایط نوری کم به رنگ نقرهای تیره درمیآید. بااینحال در روزهای آفتابی خواندن اطلاعات این نمایشگر کمی دشوار خواهد بود.
ارگونومی
مانند سایر سوپربایکهای نیکد، ارگونومی مانستر نیز بسیار بهتر از همتای پوشیدهاش است و با صندلی پایین و شاسی عالی، رانندگی راحت و قدرت مانور بالایی را فراهم آورده است. هرچند هنوز هم ارتفاع زین نسخهٔ R مانستر ۱۲۰۰ با ۸۳ سانتیمتر از سطح زمین نسبتاً پایین است اما ارتفاع زین این مدل درواقع ۱۵ میلیمتر بیشتر از نسخهٔ پایه است. بااینکه روکش زین این موتورسیکلت نرم و راحت است ما طراحی پروفایل زین موجب درد کمر در سواریهای طولانی میشود. فرمان نیز مناسب و عریض است اما نه آنقدر که در ترافیک شهری مزاحمت ایجاد کند. مجموعهٔ اگزوز با قطر ۵۸ میلیمتر، صدای زیبا، رسا و دلانگیزی دارد. بعلاوه مانستر ۱۲۰۰R با وزن ۲۰۴ کیلوگرمی خود بسیار سبک احساس میشود.
قیمت
دوکاتی مانستر ۱۲۰۰R مدل ۲۰۱۶ در ایالاتمتحده برچسب قیمت ۱۸,۶۹۵ دلاری را بر روی خود میبیند که بسیار بیشتر از قیمت ۱۱ هزار دلاری نسخهٔ پایهٔ مانستر ۸۲۱ است؛ اما تفاوتهای فراوان میان این دو موجب میشود که این اختلاف قیمت منطقی به نظر برسد. بااینحال باوجود تریومف Speed Triple R با قیمت ۱۵ هزار دلار، سوزوکی GSX-S1000 با ۱۰ هزار دلار و حتی آگوستا Tuono V4 1100 با ۱۷ هزار دلار قیمت، دوکاتی مانستر ۱۲۰۰ R کمی گران به نظر میرسد.
نتیجه
دوکاتی مانستر هماکنون در دههٔ سوم عمرش قرار دارد و ۱۲۰۰ R با پیشرانهٔ توانمند، ترمزهای قوی و شاسی عالی، هنوز هم موتورسیکلت خارقالعادهای است. هرچند که تعلیق آن برای خیابانهای معمولی کمی خشک است اما هنگام حرکت با سرعت بالا جای هیچ گله و شکایتی باقی نمیگذارد. مانستر ۱۲۰۰ R نمایندهای عالی از کلاس سوپربایکهای نیکید است و قطعاً نام و میراث مانستر را به بهترین نحوه زنده نگهداشته است. در توصیف این موتورسیکلت بهترین چیزی که میتوان گفت این است که دوکاتی مانستر ۱۲۰۰ R یک لامبورگینی دوچرخ است.